Tips bij hooikoorts

De term ‘hooikoorts’ hebben we aan een Britse dokter te danken. Dr. John Bostock was de eerste die de symptomen van hooikoorts vastlegde. Hij had namelijk zelf ieder jaar weer last van een koortsig gevoel. Het viel hem op dat hij er last van had tijdens het hooiseizoen. Zodoende kwam hij op de term ‘hay fever’, letterlijk ‘hooikoorts’.

Hooikoorts en contactlenzen

Draag je contactlenzen en heb je last van hooikoorts? Je zou denken dat dit extra problemen geeft. Met enkele tips gaan lenzen en hooikoorts prima samen:

  • Wrijf nooit in je ogen als ze jeuken
  • Was je handen regelmatig
  • Draag een zonnebril
  • Voorkom pollen in je huis. Lucht je huis alleen ’s ochtends vroeg en ’s avonds
  • Draag tijdens het hooikoortsseizoen daglenzen
  • Gebruik Noviral Anti Allergie Spray

Pollen in je huis

Het is verleidelijk om je huis lekker door te luchten en je deuren en ramen open te gooien met dit mooie weer. Als het mooi weer is komt er meer stuifmeel vrij dat hooikoorts verschijnselen veroorzaakt.

Houd de ramen zoveel mogelijk dicht. Of gebruik een antipollenhor voor je raam of deur. Ook na een lekkere lentebui zijn er minder pollen actief en is er minder stuifmeel in de lucht, prima momentje om dan even je huis te luchten.

Laat je wasgoed niet buiten drogen, want hierdoor blijven er pollen ‘plakken’ op je wasgoed. Die er vervolgens voor zorgen dat je weer direct in aanmerking komt met de pollen waar je allergisch voor bent.

Op het moment dat je buiten bent geweest, ben je waarschijnlijk in aanraking geweest met pollen. Het laatste dat je wilt is dat je daar ‘s nachts extra last van krijg. Was je haar daarom voor het slapengaan. Op die manier verwijder je de pollen die in je haar zijn achtergebleven. En belanden deze niet op je kussen.

Hooikoorts en voeding

Wist je dat bepaalde voeding je hooikoorts negatief kan beïnvloeden? Heb je hooikoorts, dan komt er te veel histamine vrij. En laat dit nou net een stofje zijn dat ook in voeding voorkomt. Waarbij onderstaande lijst precies de voedingsmiddelen weergeeft die we tijdens de vakantieperiode vaker eten. Probeer daar dus rekening mee te houden en test waar je gevoeliger op reageert:

  • Gefermenteerde kazen; dit zijn voornamelijk buitenlandse kazen zoals camembert, brie, roquefort en Parmezaanse kaas.
  • Vis en schaaldieren zoals; garnalen, makreel, kabeljauw en tonijn.
  • Kruiden en specerijen; denk hierbij aan anijs, gember, kaneel, kruidnagel, komijn, koriander, mosterdzaad, sesamzaad, nootmuskaat en vanille.
  • Groenten en fruit: Vooral in aardbeien, avocado’s, ananas, tomaten, spinazie en bietjes, kiwi, meloen, grapefruit en frambozen.
  • Bier en (vooral rode) wijn.
  • Snoep: zoals chocolade en drop

Hooikoorts en sporten

De avonden zijn alweer lekker lang en het zonnetje laat zich steeds vaker zien. Tijd om vaker buiten te sporten dus. Hoe doe je dit zonder last te krijgen van je hooikoorts?

✔ Ga sporten na een regenbui, ’s ochtends vroeg of laat in de avond. Pollen zijn er vooral overdag en op zonnige dagen met wind.

✔ Loop (als het kan) langs de kust, hier is de pollenconcentratie het laagst. Woon je niet in de buurt van de zee dan is het bos een optie (mits is niet allergisch bent voor de pollen van bomen), loofbomen filteren als het ware de lucht.

✔ Doe een zonnebril op, deze voorkomt dat pollen in de slijmvliezen van je ogen komen. Ook wrijf je minder snel in je ogen met een zonnebril op.

✔ Wil je echt goed beschermt zijn gebruik dan Noviral Anti Allergie Spray. Even sprayen voor je naar buiten gaat en de pollen hebben geen kans om je slijmvliezen te irriteren.